Het laatste deel

27 april 2017 - Managua, Nicaragua

Costa Rica

Wanneer we Marlijn uitzwaaien en zij instapt voor haar vlucht naar Nederland, breekt voor ons alweer onze laatste maand aan. Wij stappen zelf vervolgens in het vliegtuig naar Costa Rica.

In de avond komen we aan in San Jose een stad wat weinig te bieden heeft, buiten veel fastfood dan. Het oogt heel Amerikaans allemaal. Ons verblijf is gezellig maar we blijven er slechts 1 nachtje. De volgende dag gaan we namelijk naar Quepos, waar we verblijven om het mooie park Manuel Antonio te zien. Dit park staat bekend om zijn hoeveelheid dieren die je hier kan zien met als hoogtepunt de luiaards. We zien gelukkig ook veel dieren. 3 soorten apen en Stef, luiaards, wasberen, hertjes en een soort konijn zonder oren. We relaxen op de mooie stranden die het park ook heeft en gaan aan het einde van de middag terug naar onze stad.

Jaco

Een strandplaats waar we de volgende stop maken. Hier kan je vooral surfen en chillen op het strand dachten we.... maar het is zo warm dat je liever in een ruimte met airco zit tussen bepaalde uren. Ook hier gaan we naar een nationaal park. Park Carara gaan we heen voor de ara's. Ze zitten hoog in de boom verstopt, maar we vinden ze wel. Verder zien we nog wat gekke kikkers. Costa Rica staat bekend om zijn flora en fauna en de parken bewijzen dat echt.

Iets anders waar Costa Rica om bekend staat is de hoeveelheid toeristen en de prijzen die daardoor zijn geëxplodeerd. Waar wij in andere landen niet heel erg op de centjes hoefden te letten, is dat hier een must. En we besluiten daarom dat we nog maar 1 stop maken in Costa Rica voordat we naar Nicaragua door reizen. We sluiten Jaco af met een stel Amerikanen en een gezellige hoeveelheid drankjes en besluiten de volgende morgen dat Monteverde de laatste stop zal zijn.

Monteverde

Is een heel relaxt dorpje wat hoger in de bergen met veel eetgelegenheden. We doen hier een nachttour door het bos en zien verschillende dieren die dus overdag slapen, zoals een luiaard, slang en schorpioen. Maar we zien ook dieren die 's nachts slapen, zoals vogels. We hebben dat wel eens eerder gezien in Maleisië, maar slapende vogels zijn echt heel leuk om te zien. De volgende dag gaan we naar het regenwoud, waar de dieren wat minder waren maar waar het wel volop groen en prachtig is. Een mooie laatste activiteit in Costa Rica.

Nicaragua

We hebben een voorspoedige grensovergang, jaja het kan dus wel... Waarna we met 2 andere een taxi delen naar het plaatsje San Juan del Sur. Een leuk stranddorpje waar we een heel relaxt plekje hebben om te verblijven. We genieten hier van het strand, waar het water ook echt verfrissend koud is. En we drinken cocktails bij beach clubs. Een echt vakantie gevoel dus.

Semana Santa staat voor de deur, ofwel pasen, en dan schijnt half Nicaragua naar San Juan te gaan voor hun vakantie. Pasen is hier echt de vakantie van het jaar. Tijd dus om snel naar een rustigere plek te gaan. Wat in ons geval Isla Ometepe is.

Ometepe

Het eilandje bestaat uit twee vulkanen en ligt midden in een gigantisch meer. Er komen bleek wat moeilijker dan het leek, omdat ze meer kaarten verkochten dan er plek op de boot was. Wij komen daarom een half uur voor vertrek al bij de boot aan waarop ons verteld werd dat de boot al vol zat....
Degenen die mij een beetje kennen weten dan ook dat er een innerlijke bom ontplofte. Dit ten nadelen van de kaartverkoper. Helaas had de kaartverkoper er maling aan en gaf ons het geld terug, maar we kregen wel korting op de nieuwe kaartjes. Die we niet eens nodig hadden bleek later.... Ach een uur later zaten we op de boot.

In de week van pasen is het gekkenhuis en zit iedereen aan de drank. Onze lever is daar inmiddels wel aangewend dus we doen gezellig mee. En de liter biertjes glijden dan ook door onze keeltjes samen met het heerlijke eten wat je op dit eiland kunt vinden. Ook gaan we met de scooter touren over het eiland. Daar kom je van alles tegen. Zoals een groep paarden die besluiten te gaan zwemmen in zee, dan door het zand te rollen en weer te gaan. Zonder begeleiding gewoon random een groep wilde paarden.

Wanner we Ometepe verlaten gaat het gelukkig wel heel snel en kunnen we mee met de boot waarvan we planden deze ook te nemen. We reizen door naar Popoyo.

Popoyo

Weer een relaxt surfdorpje met mooie stranden en een relaxte verblijfplaats. Ook hier is het mega warm, maar gelukkig koelt de zee ook hier goed af.

Granada

De zaterdag voor pasen willen we daar heen. We hadden ons al voorbereid op de rit van hel, maar wat bleek onze verhuurder gaat er toevallig ook heen en geeft ons een lift. Geen overvolle 'chicken bussen' voor ons!

Granada is een koloniale stad met vele mooie gebouwen goed eten en leuke barretjes. Helaas is ons verblijf gemaakt met een glazen wand en staat de zon daar elke ochtend vol op te branden. Slapen gaat vrij lastig door de hitte en we besluiten de laatste nacht dan ook maar te verkassen. We gaan naar een plek met zwembad dat bevalt een stuk beter! Hoogtepuntje voor ons was een tour naar de Masaya vulkaan. Hier kan je de magma zien stromen in de vulkaan. Beetje toeristisch gekkenhuis, maar wel echt bizar om te zien.

Corn Islands

We vliegen naar de Corn Islands, twee tropische eilanden in de Caribische zee. Hier beleven we een aantal fantastische dagen. Ja het is weer gigantisch warm. Maar het is ook fantastisch mooi!!! We slapen in een boomhutje tussen de palmbomen waar we in moeten kruipen.... Helaas doen sommige spinnen dat ook en ook de kakkerlakken schijnen het oké te vinden hoger in de boom. Maar vooral de stranden en de barretjes met happy hours en cocktails bevallen ons goed.

Leon

Na een aantal mooie dagen hier verlaten we deze prachtige eilanden voor de stad Leon. Hier relaxen we de laatste paar dagen van onze reis. Al is het hier ook heel warm we hebben gelukkig een zwembad..... Oke hij ziet nu even groen maar gelukkig kunnen we zwemmen. In Leon doen we weinig buiten hangen en drankjes doen. We doen welgeteld 1 tour, we gaan een vulkaan beklimmen. Na een klein uurtje klimmen zijn we boven. We kleden ons aan.... Oh ja had ik nog niet verteld waarom we omhoog liepen??? Om er van af te glijden op een board! Met een gematigde snelheid zeilen we naar beneden op een board. Een hele leuke afsluitende trip!

De laatste avond sluiten we af met vele biertjes en mojito's en dan is helaas toch echt het einde in zicht gekomen... En staan onze tassen gepakt niet voor een volgend land maar voor naar huis.

Een fantastisch half jaar hebben we samen en met veel nieuwe lieve vrienden beleeft!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl