We gingen echt!

13 november 2016 - Puerto Madryn, Argentinië

Na 2 jaar dromen en keihard sparen, ja zo doe je dat dus...
Zijn we op 31 oktober vertrokken naar Zuid-Amerika.

Onze eerste stop was:

Foz do Iguacu

Foz do Iguacu ligt in Brazilië en nee daar gingen we eigenlijk niet heen ;). We maakten daar alleen een eerste stop!

Bij het vertrek op Schiphol was het heel druk en moesten we bijna rennen om het vliegtuig te halen! Bij de overstap op Rio de Janeiro was dit hetzelfde! Rennend met tassen door de terminal! Maar een beetje beweging na 14 uur stil zitten is niet zo erg toch?
In Foz do Iguacu werden we meteen opgehaald met de taxi van het hotel, wat ons opviel is dat er helemaal niemand meer op straat was. Alles blijkt hier na 21:00 met de taxi te gaan, voor de veiligheid, en de straten zijn dan uitgestorven.

Na een dagje bijkomen van alle hectiek, die we de laatste weken ondervonden in Nederland, zijn we op pad gegaan! En wat hebben we nu al een toffe dingen gezien!
We zijn begonnen met een vogelpark in Brazilië, dit overtrof meteen al onze verwachtingen. Hier konden we alle vogels zien die je kunt vinden in Zuid-Amerika en Midden-Amerika. Het park bestond uit veelal grote kooien waar jezelf door heen kon lopen. Dit betekende dat je zelf echt moest gaan spotten en er zo nu en dan een toekan of een ara om je oren heen vloog. Dit was natuurlijk fantastisch aangezien we gek zijn op toekans en ara´s!

De volgende dag begon het echte werk! Vroeg uit de veren stonden we ergens op de straat te hopen dat we goed begrepen hadden, dat de bus daar zou komen om vervolgens naar de Iguacu Falls te gaan. Gelukkig hadden we het goed begrepen en zaten we in de lokale bus. Na 45 min kwamen we aan bij de watervallen en stapten we over op een bus in het park. We hadden van te voren gehoord dat het de grootste watervallen ter werld zijn, maar als je daar dan loopt en je die watervallen voor het eerst ziet.... kippenvel!! Wauw wat zijn die watervallen immens, al die watervallen bij elkaar en de snelheid van het water. Stil waren we ervan.

Mocht je ooit de kans krijgen.... gaan!

Na genoten te hebben van de Braziliaanse kant zijn we met de bus naar Argentinië gegaan, waar je letterlijk bij de douane gedropt wordt. En daar sta je dan met je stempeltje in je paspoort te wachten op een bus die je mee wilt nemen. Gelukkig kwam die na een half uurtje wachten en konden we verder naar Argentinië waar ze gelukkig wel op je wachten bij de douane.
Aangekomen in Puerto Iguazu hadden we een heel relaxt hostel, met dank aan de vele tips van mijn vriendinnetje! Biertjes gaan hier per liter dus die delen we.... daarmee niet gezegd dat het er altijd bij 1 blijft natuurlijk ;)
De volgende dag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest en die zijn minstens net zo mooi. Ik kan niet kiezen welke ik mooier vind, maar mooi is het zeker.
Wat een park en wat een mooie trails kun je hier lopen. Een en al natuur en mooie uitzichten!
Na de prachtige watervallen werd het tijd voor een volgende bestemming. Het was 19 uur rijden met de bus dus dat zou genieten worden...

Buenos Aires

Een hele relaxte stad die je meteen aan Barcelona doet denken. Veel mensen op straat, gezelligheid en laat eten. Heel laat eten. Tegen 22 uur beginnen met een avond maaltijd is geen probleem hier. We hadden het geluk om daar aan te komen op een zondag, er is dan een antiek markt in de wijk San Telmo. Antiek zag ik weinig, maar gezelligheid heel veel. Het leek of de hele stad daar liep, zo druk! Veel eettentjes en overal tango shows.
We hadden een leuk hostel met een meisje die ons alles goed uitlegde. We hebben veel musea bezocht, heerlijk gegeten, theetjes gedronken en taartjes gegeten. En vooral veel kilometers gelopen. Er was veel te zien en er zijn allemaal verschillende wijken om doorheen te banjeren.

Om jullie verder niet te vervelen, want ik hoor je denken ja ja weer een stad... De hoogtepunten:
De opera hier is een must see. Het behoort tot de mooiste ter wereld en de rondleiding was heel gaaf. Het deed ons denken aan de opera in Boedapest. Alles is geimporteerd uit Europa en heeft een echt Europees uiterlijk. Aan alle details zijn gedacht. Zo kunnen er bijvoorbeeld 15 mensen in de kroonluchter zitten om muziek te maken, als de opera gaat over de dood, over god of over een gedachte stem. Deze mensen kun je niet zien vanaf beneden, maar je zult je af vragen of het geluid niet echt uit de hemel komt.
Een ander hoogtepuntje is het kerkhof van Ricoleta, die is bizar! Alle graven zijn torentjes of kerkjes en hierin liggen de mensen. Soms zie je de kisten staan door glazen deuren (deze glazen deuren zijn soms ook stuk) en soms zijn de deuren van marmer en dicht. Een heel gek gevoel om langs te lopen, als de kisten op ooghoogte zijn.
Ook hebben ze mooie parken aangelegd waar je heerlijk doorheen kunt lopen en uiteraard zijn er diverse kerken om te zien.

Na 4 dagen Buenos Aires zijn we weer op de bus gestapt. Op naar de volgende stop, weer 19 uur in de bus...

Puerto Madryn

Hier zijn we in het een heel leuk dorp!

Het is een dorp dat enorm snel groeit en waar veel werk te vinden is voor de Argentijnen.
Iedereen is heel relaxt en wil je helpen, leuke tentjes om te eten en bier te drinken.
Maar de bakkers hier... die kunnen hele lekkere broodjes bakken!
Toch gek dat we iedere dag een bagger ontbijt krijgen wanneer er zoveel lekkers te krijgen is.
Dus we halen nu maar bijna iedere dag lekkere broodjes bij de bakker en liggen we dubbel van de prijs die ze vragen. 2 euro voor 6 croissantachtige broodjes met de variatie chocolade, ananas en appel. Dat is onze lunch :)

In Puerto Madryn hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar Punta Loma gefietst, dat is ongeveer 17 km naar het zuiden. Op de mountainbike, over een graffel weg, langs de zee, heuvel op, in de hitte, met tegenwind, opzich niet zo slecht.. Tenzij je je zonnebrand vergeet. Dus sjaals om mutsen op en andere toeries vragen om zonnebrand ;), gelukkig lukte dat. De terugweg zou dus wel beter gaan met wind in de rug en zonnebrand op onze koppies. We genoten van de mooie uitzichten onderweg, maar vooral van de grote kolonie zeeleeuwen onderaan de klif!

Gister deden we een tour naar Peninsula Valdes, dat is een beschermd natuurgebied en dat kunnen de Argentijnen heel goed. Alles is netjes onderhouden, zonder vuil en er is genoeg ruimte voor de natuur en de dieren. We gingen met een boottocht op zoek naar walvissen daar is het nu het seizoen voor. We vonden een moeder met haar pup en 2 andere op afstand. We mochten zelfs nog boven op de boot staan, boven iedereen uit om foto´s te schieten! Dit was echt fantastisch!
Zo gaaf om te aanschouwen hoe die beesten bewegen en liggen te chillen in de baai.
De volgende stop was bij de zeeolifanten, dat zijn een soort zeeleeuwen maar dan met een soort van olifantenneus! Alleen de mannetjes hebben zo´n neus, maar wel bizar om te zien hoor.
Daarna gingen we door naar de pinguins. Deze hadden nesten en kon je van heel dicht bij zien (minder dan 1 meter!) heel leuk te zien hoe ze bewegen en lopen.

En had ik al verteld dat de landschappen en de uitzichten echt adembenemend zijn?

Oh ja, dat zijn ze :).

Vandaag hebben we een hang dagje en vanavond gaan we verder naar de volgende stop
Bariloche.

Zoals jullie kunnen lezen gaat het enom goed met ons en doen we alleen maar leuke dingen namelijk volop genieten!

1. Jessica:
    14 november 2016
    Zo gaaf allemaal lieverds! Blijf volop genieten van elk moment. Ik kijk nu al uit naar de volgende update. Knuffel van ons. X
  2. Diesel:
    14 november 2016
    Vandaag ga ik weer net als meerdere keren deze week lekker
    Met mijn interim baas uit wandelen.
    Daarna krijg ik weer een heerlijk honden mergpijpje.
    Smiddags doe ik een lekker tukkie dus droom ik van mijn bazin
    Die zover van mijn bedje is .
    Ook ik vind de foto's erg mooi zo ook het verhaal.
    Deze weken vlogen om ik heb het erg naar mijn zin hier ,
    Daar hoef zij zich geen zorgen om te maken.
    Nou geniet maar lekker daar en een dikke poot Diesel
  3. Genevieve:
    16 november 2016
    Hey lief!!! Wat leuk, zo te lezen genieten jullie met volle teugen! Jammer dat ik je niet meer heb gezien/gesproken, dikke kus en een knuffel, ik blijf je volgen! Mucho Love Gen!