Sucker for Wildlife

8 maart 2017 - San Agustín, Colombia

Quito

Wanneer we waren aangekomen in Quito en ons gesetteld hadden in ons nieuwe gezellige hostel gingen we op verkenning. Dit viel ons een beetje tegen. Niet de stad, want die is prachtig, maar de mensen. We hebben nog nooit zoveel creeps bij elkaar gezien. De een aan de drank, de ander aan de drugs en noem maar op. We voelden ons er niet geheel op ons gemak. We wilden al niet lang blijven maar nu wilden we nog sneller weg. Zodra het donker werd besloten we snel naar huis te gaan. Volgens ons hostel was het niet onveilig, maar alleen over straat was ook geen goed plan.
De volgende dag verkenden we de oude stad, dit is een bijna onaangetast koloniaal centrum. Het staat vol met koloniale gebouwen, kerken en mooie pleinen. In de middag besloten we naar een ander deel van de stad te wandelen. Daar was het een stuk relaxter met barretjes en restaurantjes. Daarna besloten we snel door te reizen.

Mindo

Een klein dorpje op 2,5 uur rijden van het koude Quito. Het was een verademing. Een heel relaxt klein dorpje gelegen aan een rivier met 1 hoofdstraat en een paar zijstraatjes. Ons hotel ligt ideaal net over de rivier en in onze kamer hoor je de rivier stromen en de vogels chilpen. We slapen in een soort Zwitserse blokhut van 3 verdiepingen van donker hout gemaakt. Heel mooi!

In Quito zijn we beide verkouden geworden en we zieken hier uit. We zwemmen in ons zwembad. Doen een chocolade tour en zien daarbij hoe een chocolade reep gemaakt wordt. Vanaf het groeien van een bloem tot de cacaoboon.
Daarnaast blijk je er heel veel van te kunnen maken. Wist je bijvoorbeeld dat ze er zelfs bbq saus van maken? We drinken nog wat chocomel en relaxen.

Een andere dag bezoeken we een vlindertuin waar de vlinders om je oren vliegen en op je gaan rusten. Je kunt ook hier alles zien gebeuren van rups tot vlinder. Ook vliegen er vele fel gekleurde kolibrie vogels. Ze zijn prachtig om te observeren, maar mega snel natuurlijk. Verder blijken er ook veel muggen te zitten en binnen een paar minuten worden we opgegeten... We deden voor de rest dus weinig, behalve een beetje zwemmen en ons inlezen in onze volgende bestemming...

De Galapagos eilanden!!!!

We vertrekken al vroeg aangezien er wat papierwerk moet worden ingevuld en we absoluut onze vlucht niet willen missen. Want we gaan weer op vakantie binnen onze reis. Je denkt ze maakt een grapje, maar nee zo voelt het echt. Als we aankomen en met de bus in het dorp zijn beland gaan we op zoek naar een last minute cruise. Dan vul je de lege plekjes op een boot op voor goedkopere prijzen. Het is dan nog steeds duur, maar het scheelt dan wel al gauw 1000 euro vergeleken met boeken in Nederland. Daar hebben we wel oren naar want Galapagos bestaat uit 18 eilanden waarvan er maar een deel bereikbaar is zonder cruise. We vinden een optie met een goede vaarroute die ons aanstaat. We boeken een 4 daagse cruise naar het noorden. Dan begint de rest van het plan.

We beginnen met een dag op Santa Cruz, het eiland waar we geland zijn. Via de vismarkt, waar we Lupe de zeeleeuw ontmoeten die mega lui is en alleen daar haar eten bij elkaar vist, lopen we naar het Darwin onderzoekscentrum. Hier vinden we de grote landschildpadden die tot 150 jaar oud en mega groot worden.

Na het centrum nemen we de watertaxi naar Las Grietas. Het is een breuk in een formatie lava gesteente, waar vissen terecht zijn gekomen en vast zitten. Het water is half zout en half zoet en het uitzicht prachtig! Hier zwemmen we onze eerste meters, waar er nog heel veel zullen volgen de rest van de dagen.
Onze dag zetten we voort met een wandeling naar Tortuga Beach. Het is een wandeling van 40 minuten naar een prachtig strand, waar we pelikanen en leguanen zien. Om 1700 sluit het strand en lopen we terug en halen aan het einde een ijsje, want ja het is heerlijk warm op de Galapagos.

De volgende dag gaan we met de boot over naar Isabella eiland. Waar we ook een bezoek brengen aan een landschildpadden centrum. Om hier te komen lopen we langs een lagoon waar we flamingo's tegenkomen.
We horen dat je heerlijk kunt snorkelen vlakbij de haven, dus dat doen we ook nog even. Het loopje erheen gaat over een mooie boardwalk dwars door de mangrove. Bij aankomst hebben een paar zeeleeuwen een plekje ingenomen bij de bankjes, wat ze trouwens bij elk bankje in de buurt van water doen. We beginnen te snorkelen en zien veel vissen, maar we begrepen dat er ook een paar roggen moeten zijn. Na een tijdje zwemmen zien we wat voorbij schieten, maar dat waren geen rays. Pinguïns.... Jaja die hebben ze ook. Ze zijn supersnel, maar heel leuk om te zien. De roggen volgen later en zo hebben we binnen twee dagen toch al heel veel gezien.

Aan het einde van de dag halen we een biertje bij de supermarkt en genieten we van een prachtige zonsondergang op het strand.

De dag erna worden we opgehaald en gaan we snorkelen bij Los Tuneles. De lava heeft hier vele tunnels en bruggen gevormd en vormt een ideale plek voor wildlife. Onder water is het prachtig. We zien een pijlstaart rog van ongeveer 2 meter, een zeepaardje, verschillende haaien en talloze schildpadden. Boven water is de natuur ook prachtig. We zien de blue footed booby. Een vogel met blauwe voeten die totaal niet bang is voor mensen.
's Middags keren we alweer terug naar ons basis eiland Santa Cruz.

De volgende dag gaan we naar het eiland Santa Fe met een dagtrip, natuurlijk ook om te snorkelen! We zien weer van alles schildpadden, haaien, vele vissen en dit keer zwemmen we ook met zeeleeuwen! Het is de periode van de jonge zeeleeuwen en die zijn enorm nieuwsgierig. We nog vissen nog even op zee maar vangen niets. Gelukkig krijgen we evengoed wel lunch ;)

Dan is het zover en stappen we op onze cruise boot. De boot zit niet vol er kunnen 16 mensen op en we zijn met 9, we hebben heerlijk de ruimte. Een nette eigen cabine en veel ruimte om te zitten op de boot. We starten met een snorkeltripje en zien weer schildpadden. Dan varen we verder naar Genovesa. Een noordelijk gelegen eiland. Hier hebben we wellicht onze beste snorkeltrip ooit, al kan het niet snel verkeerd op de Galapagos. Tijdens het snorkelen komen we hamerhaaien tegen!!! Door het dolle zijn we. Eerste moment is even schrikken, maar daarna genieten. Het zijn er een stuk of 20 en besluiten ons meerdere keren voorbij te zwemmen. We proberen ook nog wat mee te zwemmen, maar dat hou je niet lang vol. Daarnaast zagen we een enorme groep roggen. Echt indrukwekkend!

Daarna lopen we een stuk en zien we verschillende vogels ook de red footed booby, die je bijna nergens vindt buiten de Galapagos en de Nazca booby. Die hebben nestjes op dit moment en die kleintjes zijn heel fluffy en donzig, mega schattig! Ook komen we de rode opblaas vogels tegen. Het ziet er tenminste uit alsof ze een rode ballon hebben doorgeslikt.

De volgende dag gaan we naar Bartholomew eiland. Dat eiland is klein en vrijwel helemaal kaal. Hier kan je goed de verschillende fases en type formaties zien van vulkaanuitbarstingen die de eilanden gevormd hebben. We lopen via 400 treden naar een uitzicht over het eiland wat er met zijn 2 baaien prachtig bij ligt.

In de middag snorkelen we weer en komen we een zeeleeuw tegen die graag met ons wilt spelen... Ze zwemt met ons mee en probeert indruk te maken. Ze rolt in het water en zwemt recht op de gopro af. Daarnaast speelt ze met Stef zijn flippers, die probeert ze te pakken.

In de namiddag gaan we naar een jong lavaveld, ja 200 jaar is jong. Fantastisch te zien wat er gebeurt bij een eruptie en hoe dat droogt en werkt en scheurt en rimpelt.

Die nacht zetten we alweer koers naar Santa Cruz. We bezoeken in de ochtend Black Turtle Cove. Hier mogen we helaas niet snorkelen, omdat het een van de kraamkamers van de Galapagos is. We gaan op trip met de zodiac. We varen 2 uur en zien mega veel schildpadden, haaien, roggen en een baby hamerhead haai!

We gaan dan terug op de boot en wandelen in de middag. We hebben op dat moment zo'n beetje alles gezien wat er aan dieren te zien is alleen nog niet de landleguaan. Die zien we tijdens deze wandeling, ze zijn groot en geel. We relaxen nog even op een mooi strandje en die avond eten we voor de laatste keer op de boot. We gaan terug naar de haven van Santa Cruz, waar we laat van de boot afstappen. We drinken nog iets met twee medepassagiers en gaan dan slapen.

De volgende ochtend pakken we om 0630 de boot naar San Cristobal, ons laatste eiland. Wanneer we aankomen krijgen we een mail van WTC, waar we de tickets hebben geboekt. Onze vlucht is geannuleerd.... En we moeten terug naar Santa Cruz voor onze vervangende vlucht... zeggen ze... Lichte paniek, want de boottochtjes zijn beperkt en Marlijn wacht ons op in Quito.

Wij naar het vliegveld op San Cristobal. Na veel stampij en uitzoekwerk door onszelf krijgen we een paar uur later een andere vlucht van hetzelfde eiland waar we zitten en zullen we 10 min later aankomen dan gepland. Helemaal top, alleen wel onze ochtend naar de maan.

Daarna zijn we gaan snorkelen bij een strandje. Het blijft leuk. We zagen diverse schildpadden en op een gegeven moment zwommen we met 4 schildpadden tegelijkertijd. Dan moet je nog opletten dat je niet aangezwommen wordt.

We liepen terug naar het stadje en relaxten door te kijken naar de mega grote groep zeeleeuwen bij de pier. De geluiden die ze maken en de bewegingen, we kunnen er samen uren naar kijken!

De volgende dag hopten we nog even in de taxi om naar Punta Carola te gaan, nog een klein strandje waar we kwamen na een kort wandelpaadje. We spotten nog wat schildpadden, zeeleeuwen en leguanen en dan zit ons Galapagos avontuur er toch echt bijna op. We checken onze tassen in bij het vliegveld en lopen terug naar het stadje en de pier om nog wat te lunchen en afscheid te nemen van de zeeleeuwen en deze prachtige eilanden. Wat hebben we genoten!

Een echte aanrader als je een sucker for wildlife bent!

Hasta Luego!

1. Sandy:
    9 maart 2017
    Ohhh wat geweldig... zoveel snorkelen.... geniet ervan samen...... miss uuuu
  2. Lia Heijkoop:
    17 maart 2017
    wat een geweldige reis, geniet van alles en kom gezond terug, ook groeten van Roger
  3. Henk en heleen van gelderen:
    19 maart 2017
    Jullie genieten enorm he? Doodeng met die grote vissen, vooral naast je lijf, grrrr. Wij genieten ook meteen mee van die prachtige foto"s en geweldige verhalen. Ik ben blij dat Alie langs is geweest met de reislogger. We blijven kijken en genieten.