Moais op Rapa Nui

15 december 2016 - Santiago, Chili

Rapa nui

Na de vlucht van 5 uur zijn we aangekomen op Rapa Nui, ofwel Paaseiland. Rapa Nui ontving de naam Paaseiland, omdat de Nederlandse ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen het eiland ontdekte op eerste paasdag en het daarom Paaseiland noemde. Vandaar dat de hele wereld het kent als Paaseiland. Het is een van de meest afgelegen eilanden in de wereld. Het vormt samen met Hawaii en Nieuw-Zeeland een driehoek waarbinnen Polynesië valt. Je merkt dat meteen wanneer je aankomt. Het zijn hele andere mensen dan de Chilenen.
Er hangt een echte eiland sfeer en alles en iedereen is in de relax stand.
We worden opgehaald door de hostes van ons verblijf en krijgen meteen een bloemenkrans om onze nek gehangen als teken van welkom.
We vertrekken daarna naar de camping wat slechts 5 minuten rijden is. Op de camping hebben we geen tent maar een kamer geboekt. De kamer die we krijgen bevalt meer dan prima en dat komt goed uit want we zullen er 6 nachten verblijven. Het is al laat wanneer we aankomen, dus we stoppen onze boodschappen in de koelkast en gaan lekker slapen.

De volgende dag verkennen we het enige dorp van het eiland, Hanga Roa. We zoeken een tour uit die we willen doen, informeren naar een auto die we willen huren, we lopen langs de haven, informeren bij de duikschool naar de mogelijkheden en eindigen bij Mikafe voor helados.... Helados is ijs, iets waar ze hier monsterlijk goed in zijn! We denken Nederlands en vragen 2 bolletjes. Naja bolletjes.. we krijgen mij toch een bollen opgeschept, daar word je bang van. Wanneer ik naast mij kijk zie ik alleen maar iemand die meer en meer begint te glimmen. Stef en zijn ijsje. Het kan niet groot genoeg zijn!
We eten ons ijsje op en lopen langs het water terug. Op een gegeven moment zegt Stef, "ik zie iets in de zee, er komt iets boven water". Waarop ik hem begin uit te lachen. Terug op de camping maken we eten en drinken wat biertjes bij het water. We hopen op een mooie zonsondergang maar die was helaas niet te zien.

Dag twee besluiten we een trekking te gaan doen naar de top van de vulkaan aan de zuidkant van het eiland. Onderweg komen we een paar Moais tegen en een grote grot. De klim de vulkaan op was stevig, maar het uitzicht fantastisch! In de krater ligt een groot meer dat er prachtig bij ligt. We lopen over de rand van de krater naar de andere kant om vervolgens weer terug naar Hanga Roa te gaan. We komen een andere wandelaar tegen die ons vraagt of we ook zijn aangevallen door een roofvogel? Ehm... aangevallen?! Nee dat niet, maar we moesten nog terug. En ja hoor op de terugweg worden we aanvallend gewaarschuwd door een roofvogel dat we op afstand moeten blijven. Met een hoop lawaai en vliegwerk probeert hij ons te verjagen. Voor de zekerheid pakten we toch maar een steen in de hand om hem eventueel knock-out te gooien! Of hij begreep de hint of we waren buiten zijn gebied, maar we konden gelukkig verder rustig doorlopen.
Terug in het dorp besloten we even wat te gaan zwemmen in de natural pools bij het strand. Omdat Stef zweert een kop van een beest gezien te hebben in de zee wilt hij graag zijn duikbril mee. Ach ja wat kan het voor kwaad, we hebben ze toch mee.
De zee is erg wild en we moeten via een soort trap van stenen naar beneden. Wanneer ik bijna in de zee sta en op de laatste steen wil gaan staan zwemt die steen weg... Hoe dan!?! Het blijkt een schildpad te zijn en geen kleintje ook, hij is ruim een meter lang. Ik zeg het niet graag, maar Stef had dus gelijk. Gelukkig hadden we nu dus onze duikbrillen mee, want wij gingen natuurlijk zwemmen met de schildpadden. Een beetje spannend was het wel want de zee was ruig en de schildpadden bewogen daardoor alle kanten op, dus soms ook recht op je af. Maar wat een ervaring! Zo gaaf!! En het mooiste is misschien wel dat vrijwel geen toerist het wist en we dus maar met een paar mensen in het water lagen. Dit gingen we dus vaker doen! Net als de ijsjes, dus die haalden we ook nog even. Terug op de camping waren we moe, maar heel happy. Paaseiland was nu al een top idee en we waren er pas 2 dagen.

De derde dag op Paaseiland zijn we op tour gegaan. De hoeken van het eiland zijn gevormd door 3 grote vulkanen en een heleboel kleine hebben het uiteindelijk gemaakt tot 1 eiland. Het is niet groot, slechts 25 km lang en 12 km breed. De eerste bewoners kwamen waarschijnlijk van Polynesische eilanden. De cultuur die ze ontwikkelden en waar ze om bekend staan zijn de mysterieuze beelden. Deze beelden moeten de voorouders van de stammen voorstellen en worden Moai genoemd. Een Moai werd gemaakt voor stamleden die overleden waren, maar heel belangrijk waren geweest voor de stam. De bewoners geloofden dat zij op die manier nog over de stam konden waken en ze zelfs beschermen.
Onze eerste stop was de mijn waar veruit de meeste Moai werden uitgehakt. Deze plek wordt Rano Raraku genoemd. Er staan en liggen tientallen Moai. De beelden werden binnen een paar maanden uit 1 stuk steen uitgehakt. Vervolgens werden ze naar de plaats van bestemming getransporteerd. Helaas ging dit niet altijd goed en daarom liggen er veel op de grond, verspreid over de verschillende wegen naar de eindplaatsen van de Moai. Een gebroken Moai mocht namelijk niet meer gebruikt worden en er moest dan een nieuwe gemaakt worden.
De grootste Moai is 21 meter lang! Deze ligt nog in de groeve en was nog niet helemaal af. In de 'gouden' tijd was het ook op Rapa Nui een wedstrijd wie de grootste had.
Vrijwel alle Moais werden vervoerd naar de kust en stonden vrijwel allemaal met hun rug naar de zee en neus landinwaarts. Zo keken ze over hun stam uit en konden ze de mensen beschermen. De bekendste Moais die op dit moment op het eiland staan, staan bij Tongariki. Dit werd dan ook onze tweede stop. Het zijn 15 beelden op een rij, toch wel erg indrukwekkend om te zien! Het feit dat er 15 staan is vrij uniek. De meeste beelden liggen namelijk op de grond. Ten tijden dat de eilandbewoners het moeilijk kregen doordat er geen eten meer was op het eiland begonnen de stammen elkaars Moais om te duwen. Want alleen op die manier konden de voorouders de stammen niet meer beschermen. Hierdoor liggen de veruit de meeste, van de bijna 900!! Moais op de grond en degene die staan zijn vaak gerestaureerd.
De rest van de dag zijn we nog naar verschillende andere plekken geweest. Heel interessant en een ideaal meer te leren over de cultuur.

Omdat Paaseiland niet groot is kun je het allemaal makkelijk met een scooter of auto rondrijden. Sommige mensen fietsen het eiland zelfs rond, maar de hitte maakt dat best wel een onderneming. Wij besluiten daarom onze 4de dag een scooter te huren. Onze eerste stop is Orongo, een oude nederzetting die ontstaan is na de hoogtijdagen van de Moai cultuur. Orongo ligt bovenop de vulkaan die we twee dagen eerder al beklommen hadden. Het is de belangrijkste plaats geweest tijdens de birdman periode, dat is de periode na de Moais. In de zee ligt een eilandje waar in een bepaalde periode de zeevogels broeden. Elke stam stuurde zijn stamoudste of sterkste stamlid naar Orongo. Vanwaar de wedstrijd voor het eerste ei werd gehouden. Het was een moeilijke taak want de klif is bizar steil, maar de winnaar zorgde er wel voor dat zijn stam een jaar lang een belangrijke rol speelde op het eiland.

De volgende stops waren nog wat Moai plaatsen in de buurt van het dorp om vervolgens door te gaan naar een paar bekende grotten. Want ook die heeft Paaseiland, hele stelsels aan grotten zelfs. Deze zijn ontstaan door lavastromen van de vulkanen. De weg er naar toe was niet bepaald de makkelijkste, onverhard en vol met gaten en rotsen. Ik zat achterop en ben een paar keer bijna gelanceerd! Onderweg kwamen we een paar mooie uitzicht plekken tegen, waarbij het er bij eentje enorm stonk. Daar lag een dood paard... Maar goed we kwamen na nog een stukje rijden en een stukje lopen bij de grot aan. Wij liepen het terrein op, maar zagen niet echt een grot. Op een gegeven moment riep er iemand achter ons dat we er voorbij waren gelopen. Er voorbij? Waar dan? Er zaten twee meiden bij een gat in de grond van nog geen 1 meter bij 1 meter, maar dat kon hem toch niet zijn? Maar dat was het dus wel... Pikkedonker en heel klein en daar moesten we in. Echt mijn hobby begrijp je wel. Maar goed Stef ging er in en ik dus ook, gelukkig hadden we de zaklamp mee. De tunnel was kort en na een paar minuten kwamen we bij het einde, twee mooie uitzichtpunten 10 meter boven de zee.
Terug op de camping kookten we snel wat eten om daarna snel door te gaan naar Ahu Tahai. Op deze plek staan ook een aantal Moais en kun je een prachtige zonsondergang zien, maar wij helaas niet. We zaten nog geen 5 minuten toen we enorme regenwolken aan zagen komen. We besloten snel weg te gaan en scheurden terug naar de camping. Een beetje regen kregen we helaas wel, maar eenmaal binnen ging het helemaal los. Naja dan binnen maar een potje yahtzee spelen.

En toen was het alweer dag 5, onze laatste volledige dag op Paaseiland. De dag begint vroeg, want we gaan duiken!! Je schijnt onderwater tot 60 meter ver te kunnen kijken, wij hadden alleen wat slechter weer dus moesten maar zien hoe ver we konden kijken. We doken met zijn 5en 2 instructeurs en 3 duikers. We gingen gelukkig dichtbij. Je weet zo een klots boot is niet zo mijn ding. Na het water in te zijn gaan gingen we vrij snel naar beneden. Het zicht was ongeveer 30 tot 40 meter, dat is mega ver en het water was heel mooi blauw!
We zagen een Moai onder water (niet helemaal een echte) en vele soorten koraal. Toen we eenmaal naar boven gingen was het weer feest want dan klotst het water weer zo dus gaf ik de visjes eten met me maaginhoud, altijd dankbaar die vissen!
Na het duiken gingen we snel terug. We hadden onze scooter namelijk voor het duiken bij het verhuurbedrijf afgeleverd, maar we hadden de sleutels niet kunnen inleveren en dus gingen we dat nu maar doen. Ze maakten er geen punt van dat we een paar uurtjes later waren dan afgesproken.
Na nog even wat gerelaxt te hebben op de camping zijn we weer Hanga Roa ingelopen, opzoek naar een auto. We wilden onze laatste dag op het eiland namelijk graag nog een paar bekende Moais en grotten zien. Autootje gehuurd, de Jimny's waren al verhuurd of enorm duur en dus kregen we een of ander bakbeest. Weer eens wat anders dan de Kia Picanto van Chiloe. We reden vanuit het verhuur naar Puna Pau. Dit is ook een groeve alleen maken ze daar niet de beelden, maar de knotten die je op sommige Moais ziet staan. De groeve was een stuk minder interessant dan de beeldengroeve, maar goed we vinken hem wel af.
Niet veel verder komen we aan bij Ahu Akivi. Hier staan de enige Moais die niet landinwaarts kijken, de reden is onbekend. Maar het is zeker wel weer even de moeite waard. Goed, genoeg Moais gezien voor vandaag en op naar de bekendste grotten op het eiland. De grotten maken deel uit van een groot stelsel en je schijnt door delen heen te kunnen lopen. Aangekomen staat een kant van de grot onderwater, de andere kant staat gelukkig wel droog alleen is het niet helemaal duidelijk of we daar nou wel of niet in kunnen. Naast ons komt een gezin staan die aangeeft dat ze er net een schoolklas in hebben zien gaan, dus ach dan kunnen wij ook wel. Zij op slippers en wij gelukkig iets beter voorbereid op wandelschoenen gingen de groep achterna. We konden ze horen, maar niet zien. Het was pikkedonker maar daardoor wel extra spannend, na 200 meter zien we hun lichten en sluiten we bij ze aan. De grot liep daarna nog een paar honderd meter door tot we bij een stapel stenen komen. Hier is de uitgang, een klein gat in de dak... Eenmaal boven zien we dat we minstens 500 meter onder de grond hebben gelopen. Erg gaaf!
We kijken daarna nog wat in de omgeving rond en zien overal grotten en tunnels, maar gaan er voor de zekerheid maar niet in. We hebben trouwens toch veel meer zin in ijsjes, dus gaan we die halen.

De volgende ochtend breekt ons laatste dagje Paaseiland aan. Naja we hebben alleen nog de ochtend, maar we hebben ook veel te doen. We rijden vroeg naar Tongariki voor de zonsopgang, maar we zijn wat laat en er zijn veel wolken. Gevolg was wel dat we helemaal alleen waren en dat is echt heel vet. We rijden daarna nog even langs de groeve, want dat is toch wel de highlight van het eiland, we bezoeken het enige strandje, bekijken nog want andere Moais om vervolgens te eindigen bij het museum. Met dat laatste bezoekje hebben we vrijwel alle vinkjes gezet die je maar kan zetten en is het tijd om de auto in te leveren. Maar natuurlijk niet voordat we ons laatste ijsje hebben gehaald;). Een beetje zielig vonden wij onszelf wel toen we de sleutels afgaven en in de taxi naar het vliegveld stapten, maar goed we hebben er bijna een week gezeten en fantastische dingen gezien. Daarnaast gaan we nog heel veel mooie dingen zien de komende maanden!

Hasta luego!!